Dyżury Komendanta
Skargi i wnioski
można składać
w
Komendzie Powiatowej Policji
w Zgierzu
pod adresem
95-100 Zgierz ulica Długa 58/60
telefon 47 842-52-13, fax (42) 717-17-40
lub mailowo
komendant@zgierz.ld.policja.gov.pl
p.o. Komendanta Powiatowego Policji w Zgierzu
młodszy inspektor Krzysztof Sztandera
I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Zgierzu
młodszy inspektor Michał Kaliszewski
Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Zgierzu
nadkomisarz Adam Kuliński
Procedura przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w Policji realizowana jest w oparciu o przepisy prawa ujęte w następujących aktach normatywnych: artykuł 63 Konstytucji RP (Dziennik Urzędowy z 1997 roku Nr 78, pozycja 483), Kodeks postępowania administracyjnego (to jest Dziennik Urzędowy z 2021 roku pozycja 735 ze zmianami) oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 rokuw sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dziennik Urzędowy z 2002 roku Nr 5, pozycja 46).
W ujęciu ogólnym przedmiotem skargi w rozumieniu artykuł 227 kodeksu postępowanie administracyjnego mogą być kwestie dotyczące zaniedbań, nienależytego wykonywania zadań, przewlekłego lub biurokratycznego załatwiania spraw przez policjantów lub pracowników cywilnych Policji.
Natomiast wniosek w rozumieniu artykuł 241 kodeks postępowania administracyjnego dotyczy propozycji ulepszenia oraz usprawnienia pracy Policji bądź inicjatyw zmierzających do lepszego zaspokojenia potrzeb i oczekiwań społeczności lokalnych.
O tym czy pismo jest skargą czy wnioskiem decyduje zgodnie z artykuł 222 kodeks postępowania administracyjnego jego treść, a nie tytuł nadany przez autora. Postępowanie w sprawie skarg i wniosków rozpoczyna się z chwilą złożenia i przyjęcia skargi (wniosku).
Przepis artykuł 253 § 1 kodeks postępowania administracyjnego zobowiązuje organ Policji do przyjmowania obywateli w sprawach skarg i wniosków w ustalonych terminach.
Obowiązek przyjmowania obywateli w sprawach skarg spoczywa na kierownikach jednostek organizacyjnych Policji. Nie jest to obowiązek codziennego przyjmowania interesantów, czynność tę ograniczono do jednego dnia w tygodniu.
Godziny przyjęć określa kierownik jednostki organizacyjnej. Informacja o terminach przyjęć powinna być wywieszona w miejscu widocznym.
W sprawach skarg i wniosków po godzinach pracy Komendant Powiatowy Policji w Zgierzu (lub jego Zastępcy) przyjmuje interesantów w każdy wtorek w godzinach 15.00 - 17.00. Termin ten został dostosowany do dnia przyjęć interesantów przez administrację państwową województwa łódzkiego. W przypadku kiedy wtorek jest dniem wolnym przyjmowanie interesantów odbywa się w następny dzień roboczy.
Ponadto w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Łodzi policjanci Zespołu Skarg i Wniosków Wydziału Kontroli przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków
od poniedziałku do piątku w godzinach 9 -15, telefon 47 841-13-73, (…) - 22-15, (…) -20-53, (…) -20-40.
Prawo przewiduje różne sposoby wniesienia skarg i wniosków. Można je wnosić pisemnie (osobiście lub za pośrednictwem poczty), ustnie do protokołu, a także przy pomocy środków technicznych – telegramem i faksem. Rozwój techniki dał możliwość wnoszenia skarg także za pośrednictwem Internetu.
W przypadku skargi lub wniosku złożonego telefonicznie (często zgłaszanych dyżurnym jednostek Policji) informuje się składającego, że powinien zgłosić się osobiście lub przesłać pismo do jednostki. Niespełnienie tego wymogu pozbawi tak przedstawioną skargę lub wniosek nadania biegu czynnościom wyjaśniającym oraz spowoduje, że wnoszący nie otrzyma odpowiedzi.
Osoba wnosząca skargę do organów powołanych do ścigania lub orzekania w sprawach o przestępstwo, wykroczenie lub przewinienie dyscyplinarne powinna być świadoma, że kierowanie fałszywych oskarżeń wobec innej osoby, niekoniecznie policjanta, może skutkować odpowiedzialnością karną z art. 234 kk.
Uwaga !!!
ARTYKUŁ 225 § 1 KPA
„Nikt nie może być narażony a jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu
złożenia skargi lub wniosku albo z powodu dostarczenia materiału do publikacji
o znamionach skargi lub wniosku,
jeżeli działał w granicach prawem dozwolonych”
„Granice tej ochrony wyznacza zgodność z prawem działania osoby
składającej skargę lub wniosek.
W związku z tym ochronie nie podlega osoba, która poprzez
wniesienie skargi lub wniosku narusza dobra chronione innych osób,
dopuszczając się przestępstwa oszczerstwa, zniesławienia lub zniewagi,
albo tez ujawnia prawnie chronione informacje".
J. Borkowski, w: Adamiak, Borkowski, Komentarz 2004,s. 813
W Komendzie Wojewódzkiej Policji w Łodzi działa przez cała dobę infolinia
0 800 149 971
lub
800 149 971
(w zależności od operatora)
Dzwoń do nas, jeżeli:
dostrzegłeś zaniedbania w działaniach Policji województwa łódzkiego, jesteś niezadowolony z reakcji Policji na zgłoszenie wymagające interwencji, masz zastrzeżenia do sposobu przyjęcia zawiadomienia o przestępstwie lub wykroczeniu, Twoim zdaniem policjant nienależycie wykonywał zadania służbowe bądź naruszył praworządność chcesz przekazać informację dotyczącą działań lub powiązań przestępczych policjantów bądź pracowników Policji.
Możesz przekazać informację lub uzyskać wskazówki w zakresie procedury przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w Policji.
Infolinia obsługiwana jest przez całą dobę w dni robocze od godziny 8.00 do godz. 16.00 przez policjantów Wydziału Kontroli Komendy Wojewódzkiej Policji w Łodzi, natomiast w pozostałych godzinach oraz w dniach wolnych od pracy przez Dyżurnego lub Zastępcę Dyżurnego Komendy Wojewódzkiej Policji w Łodzi.
Zgłoszenia te podlegają rejestracji w formie zapisu elektronicznego.
Skargi na działalność Policji można kierować do kierowników jednostek policji,
jak również składać bezpośrednio do Rzecznika Praw Obywatelskich:
Rzecznik Praw Obywatelskich,
Aleja Solidarności 77, 00-090 Warszawa
Przyjęcia Interesantów:
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich
poniedziałek w godzinach 9.00 - 17.00
od wtorku do piątku w godzinach 9.00 - 15.00
telefon: 0-22 55 17 760, 0-22 55 17 811
centrala: 0-22 55 17 700
Pełnomocnik Terenowy w Gdańsku (dla województwa zachodniopomorskiego,pomorskiego, warmińsko-mazurskiego)
ulica Chmielna 54/57
80 -748 Gdańsk
sekretariat (+ 48) 58 764 73 02
fax (+ 48) 58 764 73 03
Przyjęcia interesantów: telefon (+ 48) 58 764 73 06 poniedziałek w godzinach 10.00-17.00 wtorek, środa, czwartek w godzinach 9.00-15.00
Pełnomocnik Terenowy w Katowicach (dla województwa śląskiego, małopolskiego, świętokrzyskiego)
ulica Jagiellońska 25 pokój 122
40-032 Katowice
telefon (+ 48 32) 72 86 800
fax (+ 48 32) 72 86 823
Przyjęcia interesantów:
poniedziałek, środa, piątek w godzinach od 9.00 do 15,00
wtorek w godzinach od 10.00 do 17.00
Pełnomocnik Terenowy we Wrocławiu (dla województwa dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego)
ulica Wierzbowa 5
50 - 056 Wrocław
sekretariat (+48) 71 34 69 115
fax (+48) 71 343 43 25
Przyjęcia interesantów:
telefon (+48) 71 34 69 100
poniedziałek, wtorek, czwartek w godzinach od 9.00 do 15.00
środa w godzinach od 10.00 do 17.00
Linki: strona główna RPO www.rpo.gov.pl
formularz elektroniczny http://www.rpo.gov.pl/wniosek/